Xplora gör barnen till innovatörer

Smart mobil för nyfikna barn

Hur utvecklar du en mobil för 4–11 åringar? Du kallar naturligtvis in barnen som experter. Precis så gjorde Sten Kirkbak och hans utvecklingsteam på det norska företaget PepCall när de tog fram Xplora – en smart barntelefon i klockformat. Och genom ett samarbete med bland annat Telia Operator Business har innovationen nått den svenska marknaden.

Idén med en smart barnklocka är egentligen sprungen ur en ganska obehaglig upplevelse för några år sedan, då Stens 6-årige son kom bort på ett köpcenter i Oslo.
– Han var säkert försvunnen i 20 minuter innan han återfanns, så det blev ganska dramatiskt, berättar Sten som är medgrundare och marknadschef för Xplora-varumärket.

Det positiva med händelsen var att det blev starten på en utvecklingsresa för en helt ny ”wearable”. En produkt som både kunde fungera som en följeslagare till barnen på deras upptäcktsfärder och som en trygghetsskapare för nära och kära.

En jättepotential

– När vi på allvar började undersöka möjligheterna att ta fram en speciell mobil för barn såg vi tidigt att det fanns jättepotential för att den här typen av produkter. Något som vi även har fått bekräftat via olika kundundersökningar, berättar Sten.

Många föräldrar är inte så förtjusta i att sätta en vanlig smarttelefon i händerna på ett litet barn, med allt vad det innebär av fri tillgång till internet, olämpligt innehåll och nätmobbning. Den är dessutom lätt att tappa bort.
– Dessutom är det allt fler som är skeptiska att lämna ifrån sig den data som fångas upp av Google, Facebook och andra techföretag, påpekar Sten.
 
Att vara ”offline” kan också vara ett sätt att få barnen att lämna skärmarna för att bli mer aktiva i den fysiska verkligheten.
– Det är den leklusten som är själva essensen av vår klocka, betonar Sten

Barnmobil i USA

Redan 2013, innan Xplora fanns, fick Sten tillsammans med ett norskt-svenskt ingenjörsteam möjlighet att pröva sina idéer i USA. Genom ett samarbete med AT&T utvecklade de en barnmobil för den amerikanska marknaden.

Efter ett par år återvände det skandinaviska teamet till Norge, 2015, och drog igång ett liknande arbete på egen hand, utifrån den europeiska marknadens behov. Tillsammans med en sydkoreansk elektroniktillverkare, tog de fram en klockmobil med många av de funktioner vi är vana vid från smarta mobiler.

Förutom att det går att ringa upp till 12 förutbestämda nummer kan man också skicka och ta emot meddelanden, påkalla uppmärksamhet via en nödknapp och, som förälder, få besked direkt om var barnet leker när hon eller han går in och ut ur definierade zoner. Och faktum är att Xplora i dag är den första smartklockan i världen som är CE-godkänd som mobiltelefon och som dessutom använder aGPS, aktiv WiFi och GSM-triangulering för platsanvisning.
Som ett led att möta de ökande kraven på datasäkerhet har de också låtit det tyska företaget TUVIT hålla ett vakande öga på produkten.

Barnen kallades in

I och med att grundtekniken fanns på plats efter det amerikanska utvecklingsarbetet, kunde de tidigt fokusera på att ta fram tjänster som matchade användarnas specifika behov. Och då kallades barnen in.

Sten berättar att detta var den mest lärorika och spännande delen av innovationsarbetet.
– Det mest fantastiska med barn är ju att de är brutalt ärliga. Om de tycker att vi har världens sämsta idé – ja då säger de det direkt.

En fråga som dök upp var hur barnen ska svara på de meddelanden som föräldrar skickar till klockan – en pryl som trots allt är ganska liten, även för små fingrar. Men barnen skakade på huvudet. För dem var det självklart att de skulle prata in sitt meddelande och sedan skicka svaret till mamma eller pappa i form av ett voice-meddelande.

De som satt med från utvecklingsteamet tittade på varandra med förvåning och svarade barnen att det självklart går att prata in ett meddelande.
– Samtidigt lovade vi att göra ändringen i nästa produktuppdatering, berättar Sten med ett skratt.

Först i Norge

Redan ett år efter att utvecklingen startades, lanserades den första telefonen i Norge 2016. Under hösten 2017 var det Sveriges tur, vilket gjorde att Xplora-gänget behövde hjälp med sim-kort och konnektivitet i det svenska mobilnätet. Valet föll på Telia Wholesale.

Via Svea Ekonomi löste de sedan billingen samtidigt som de fick en finansieringslösning som gör det möjligt att erbjuda såväl klockmobilen som abonnemanget till ett fast månadspris. Och det oavsett om telefonen inhandlas på Elgiganten eller direkt via xplora.se.

Snabbt till marknaden

Genom Telia Operator Business fick de en partner som var tillräckligt flexibel och som kunde leva upp till deras krav på Time-to-Market. Sten ville också samarbeta med någon som kunde leverera en prisplan som både är attraktiv för slutkunden och är anpassad för den aktuella produkten – en mobil där det är tillgänglighet, nytta och tillgång till smarta funktioner som driver affären, inte själva samtalstrafiken.
– Och självklart är mobiltäckningen avgörande. Det är ju faktiskt den som avgör hur bra vår produkt slutligen kommer att fungera, påpekar Sten.

Innovationsviljan styr

För Sten och hans kollegor är det viktigt att ha partners som delar deras vision inom bland annat wearables och Internet of Things. Företag som både har innovationsviljan och kraften att rida på både nuvarande och framtida utvecklingsvågor. För det händer mycket just nu.

Den första innovationsvågen handlade om att ta fram grundtjänster för telefoni och positionering, så att anhöriga kan hålla kontakt och veta var barnet befinner sig. Nästa våg bärs fram av viljan att skapa integrerade tjänster för att dela information, kalendrar och upplevelser – med föräldrar, syskon och kanske mor- och farföräldrar.
– Den tredje vågen innehåller mer sofistikerade tjänster inom artificiell Intelligens (AI), funktioner som gör det möjligt att använda klockmobilen för inlärning, att ställa frågor och ge barnen uppdrag, avslutar Sten.

3 SNABBA OM XPLORA

Företag: PepCall
Gör: Utvecklar Xplora – den smarta barnmobilen
Huvudkontor: Oslo